Förstå de fyra trivselkategorierna

EVI består av 15 frågor uppdelade i fyra övergripande trivselkategorier som tillsammans ger en överblick över en medarbetares trivsel. Här kommer vi att gå igenom de fyra kategorierna och ge dig en förståelse för vad ett lågt betyg kan tyda på.

1: Mening i arbetet

Vad som ger mening i arbetet varierar från individ till individ. För vissa är det viktigt att känna sig professionellt kompetent och använda många av sina kompetenser dagligen. För andra är feedback från kollegor, ledare eller kunder av stor betydelse. Åter andra behöver uppleva att de bidrar till ett större syfte för avdelningen eller företaget.

Ett lågt betyg kan tyda på att din anställde:

  • Upplever att uppgifterna inte stämmer överens med deras kompetens eller att de inte är tillräckligt utmanande.
  • Upplever inte uppgifter som värdefulla för andra, såsom kunder, kollegor eller partners.
  • Saknar positiv feedback och erkännande från dig som närmaste ledare, kollegor eller partners.
  • Kämpar för att se hur deras uppgifter bidrar till ett större eller viktigt syfte, till exempel företagets övergripande uppdrag.

TIPS FÖR UPPFÖLJNING

  • Var nyfiken och undersökande på vad som bidrar till mening för varje enskild medarbetare.
  • Uttryck kontinuerligt vad ditt team och ditt företag gör för kunder, medborgare eller samhället på lång sikt.
  • Kommunicera syftet med varje anställds arbete och uppgifter.

2: Ledarskap och samarbete

Ett starkt samarbete med den närmaste ledaren har stor betydelse för en medarbetares välbefinnande. Som ledare har du ett avgörande ansvar för att säkerställa effektiv kommunikation och ett positivt samarbete mellan dig och dina olika teammedlemmar.

Ett lågt betyg kan tyda på att din anställde:

  • Önskar mer eller förbättrad daglig dialog och samarbete med dig.
  • Blir nervös eller känner sig orolig under samtal med dig.
  • Känner att du inte involverar dem i överväganden och beslut som påverkar deras uppgiftsutförande eller arbetsmiljö.
  • Känner sig ignorerad eller avvisad när de uttrycker sina professionella åsikter och/eller ger förslag.

TIPS FÖR UPPFÖLJNING

  • Var öppen och nyfiken på din medarbetares perspektiv.
  • Gör det tydligt att ärlighet värderas och att samtal är säkra för din medarbetare.
  • Fråga om vad som fungerar bra och var förbättringar kan göras.
  • Vad kan du göra för att förbättra din dialog och ert samarbete?

3: Organisatoriska värderingar

Tydliga och uttryckta värderingar som är levande inom organisationen har stor betydelse för välbefinnandet. De etablerar en delad uppsättning värderingar, en förståelse för att alla är en del av något större och att alla rör sig i samma riktning.

Ett lågt betyg kan relatera till din anställd:

  • Att uppleva en diskrepans mellan sina egna värderingar och de värderingar de möter på arbetsplatsen.
  • Att inte förstå eller stödja ditt och det bredare ledarskapets mål och strategi för avdelningen/företaget.
  • Att uppfatta en kontrast mellan vad företaget/ledningen säger och vad det gör.

TIPS FÖR UPPFÖLJNING

  • Var uppmärksam på om ditt företag har tydliga värderingar.
  • Artikulerar du och dina anställda dem i vardagliga interaktioner?
  • Är dina handlingar i linje med dina värderingar?
  • Erkänner du det när en anställd agerar i linje med värderingarna?

4: Arbetsrytm

Vad som skapar en bra arbetsrytm varierar från person till person. Det kan vara en balans mellan förutsägbara och oförutsägbara uppgifter eller mellan aktiviteter i högt tempo och uppgifter som möjliggör djupare fokus.

Observera att skalan är omvänd här. För att underlätta en jämförelse av kategorierna har skalan för arbetsrytm vänts om så att en hög poäng indikerar välbefinnande och en låg poäng tyder på bristande välbefinnande, precis som i de andra kategorierna.

Ett lågt betyg kan tyda på att din anställde:

  • Saknar struktur och förutsägbarhet i sitt arbetsliv, såsom en obalans mellan mängden komplexa/utmanande uppgifter och mer rutinmässiga uppgifter.
  • Upplever att de inte har tillräckligt inflytande över hur arbetet och arbetsdagen är uppbyggd.
  • Har för många/för få uppgifter.

TIPS FÖR UPPFÖLJNING

Fråga nyfiket:

  • Vilka typer av arbetsuppgifter trivs din medarbetare med och varför?
  • Om det är ett bra flöde i arbetsveckan och vilka typer av uppgifter?
  • Är tempot lämpligt? Finns det tillräckligt med pauser?
  • Finns det en bra balans mellan jobb och privatliv?

Behöver du ytterligare vägledning?

Att samråda med en AS3-ledarskapskonsult ingår i ditt företags prenumeration på EVI:s trivselmätning.

Skriv direkt till trivselradgivare@as3.se - så tar vi kontakt med dig. 

SKICKA ETT MAIL