Den effektiva uppföljningen i teamet
För att säkerställa att trivselmätningen tillför värde till din avdelning och organisation är det viktigt att göra en samlad uppföljning. Fokusera, i samarbete med dina medarbetare, på vad som är viktigast att förändra eller underhålla för att förbättra eller upprätthålla trivseln.
Se filmen nedan där vår managementkonsult går igenom specifika tekniker och exempel på hur ni kan göra uppföljningen relevant för era medarbetare i ett samlat möte med hjälp av "fyra I:n modellen".
Så här använder du de fyra I:na
Introducera: Skapa scenen för mötet. Förklara syftet, vilka ämnen ni kommer att ta upp och vad ni hoppas kunna uppnå tillsammans under mötet. Överväg att tilldela rollen som anteckningsskrivare eller mötessekreterare till en gruppmedlem.
Informera: Gå igenom resultaten och lyft fram de viktiga trender du observerar. Det kan handla om att diskutera områden där du har sett positiva resultat och områden som behöver förbättras.
Involvera: Denna fas tar vanligtvis mest tid. Engagera dina teammedlemmar och uppmuntra dem att dela sina tankar om resultaten. Överväg att använda gruppaktiviteter eller diskussioner för att göra det bekvämare för individer att uttrycka sina åsikter.
Initiativ: Se till att mötet avslutas med ett eller flera konkreta initiativ som både du och ditt team engagerar dig i. Ju mer specifika avtal, desto bättre. Definiera tydligt hur och när ni ska följa upp tillsammans.
Kom ihåg att skapa bra, gemensamma grundregler.
Grundregler för dig som ledare:
- Fråga aldrig en person om deras svar.
- Lyssna på vad dina anställda säger utan att avbryta.
- Ställ frågor till gruppen som helhet, inte till enskilda medarbetare.
- Kom ihåg att det är valfritt för varje individ att bidra till dialogen.
- Undvik att disputera med anställda, även om du känner dig missförstådd eller feltolkad.
- Bli inte defensiv; acceptera istället de olika påståendena som ärlig och konstruktiv feedback.
Grundregler för anställda:
- Var ärlig och konstruktiv i din feedback.
- Undvik att diskutera eller fråga om vem som gav specifika svar.
- Visa respekt för att olika människor uppfattar verkligheten olika.
- Ge gärna konkreta förslag på förbättringar.
- Avstå från att göra anklagelser om det förflutna; uttryck istället dina framtidsinriktade önskemål.
- Håll dig till dina egna åsikter och avstå från att spekulera om andras åsikter.
- Diskutera också vad ni som medarbetare kan göra för att skapa bättre förutsättningar för ledarskapet.
Letar du efter mer information?
Behöver du ytterligare vägledning?
Att samråda med en AS3-ledarskapskonsult ingår i ditt företags prenumeration på EVI:s trivselmätning.
Skriv direkt till trivselradgivare@as3.se - så tar vi kontakt med dig.