Dina ledarskapsuppgifter inför och under en trivselmätning

Inför din trivselmätning är det en bra början för dig som ledare att fundera över vad en trivselmätning kan innebära för din avdelning.

Du bör särskilt sätta dig in i mätningens innehåll och formuleringar så att du kan hjälpa till med att klargöra eventuella frågor. Att bygga en god relation är viktigt både före, under och efter mätningen.

Att uppmuntra dina anställda till att delta i mätningen är avgörande. Du ska hjälpa till att kommunicera företagets uppdrag om att förbättra trivseln på arbetsplatsen. Det är också viktigt att du fyller i mätningen själv. Detta fungerar som ett positivt exempel och hjälper också till att upprätthålla eller förbättra din egen trivsel.

Ledarskapskommunikation

Inför mätningsperioden bör du kommunicera det strategiska syftet med mätningen och uppmuntra dina anställda att delta.

Under mätningsperioden är det viktigt att prioritera att vara synlig, närvarande och tillgänglig för dina medarbetare. Kommunicera dessutom hur du planerar att följa upp mätningen – oavsett om det är genom avdelningsmöten eller en-mot-en-diskussioner.

Nedan kan du ladda ner en serie e-postmallar som kan inspirera till din skriftliga kommunikation med teamet inför och under trivselmätningen. Kom även ihåg att ta upp trivselmätningen i dina dagliga samtal med medarbetare, under möten och i en-mot-en-interaktioner.

Längst ner på sidan hittar du en uppsättning reflektionsfrågor som kan ge dig större klarhet inför mätningen – samt en checklista för dina diskussioner med anställda.

FRÅGOR TILL DIG SOM LEDARE

  • Vilka erfarenheter har du av trivselmätningar i din ledarroll så här långt?
  • Vad tror du är den största utmaningen och fördelen för ditt team med att genomföra en trivselmätning?
  • Hur har teman från de fyra trivselkategorierna i EVI spelat roll i dina samtal med dina medarbetare hittills?
  • Vilket budskap vill du förmedla till dina medarbetare om vikten av att ha frekventa trivselmätningar?
  • Hur planerar du att kommunicera information om trivselmätningen och dess uppföljning till dina medarbetare?
  • Vilka reaktioner förväntar du dig från dina medarbetare efter mätningen? Från dina kollegor? Från dig själv?

CHECKLISTA FÖR DIN KOMMUNIKATION

  • Förklara företagets syfte bakom trivselmätningen.
  • Uttryck dina egna avsikter för att genomföra trivselmätningen.
  • Uppmuntra dina anställda att delta, men betona att det är frivilligt.
  • Tydliggör att mätningen är anonym.
  • Informera medarbetarna att de kan kontakta dig om de har frågor om trivselmätningen.
  • Boka in ett uppföljningsmöte – gärna innan mätningen avslutas.

Behöver du ytterligare vägledning?

Att samråda med en AS3-ledarskapskonsult ingår i ditt företags prenumeration på EVI:s trivselmätning.

Skriv direkt till trivselradgivare@as3.se - så tar vi kontakt med dig. 

skicka ett mail