Effektivt trivselledarskap - hur?

Att främja trivsel och förebygga stress ställer krav på dig som ledare. Här får du praktiska råd om att leda med fokus på trivsel samt att göra trivsel gemensamt ansvar. Låt dig också inspireras av "de 6 vägarna till välmående" som du hittar längst ned på sidan.

Prioritera dialog

Ju närmare du är dina anställda, desto bättre kan du observera förändringar i deras beteende - vilka kan tyda på bristande trivsel eller stress.

Ju mer du samtalar med dem i deras dagliga rutiner, desto större förståelse får du för vad som påverkar dem just nu – både inom gruppen och på individnivå.

Samtidigt får du mer insikt i de olika profilerna inom ditt team - hur de samarbetar och vad som individuellt motiverar dem.

Led annorlunda

Alla är olika. Detta gäller naturligtvis även dina anställda. Vår trivsel påverkas på olika sätt och vi motiveras av olika typer av uppgifter.

En uppgift som känns överväldigande för en anställd kan ses som utmanande och spännande för en annan.

Ju mer insikt och förståelse du har för dina anställdas olika värderingar, preferenser och personligheter, desto bättre kan du bidra till deras trivsel och motivation.

Skapa förutsägbarhet

Förutsägbarhet har en positiv inverkan på vår trivsel och en för stor mängd implicita krav, förväntningar eller mål kan göra oss osäkra.

Informera kontinuerligt dina anställda om vad som händer på avdelningen, vart du är på väg och vad de kan förvänta sig.

Det är också viktigt att involvera medarbetarna i beslut där de har en roll i uppgiftsslutförandet.

Var en bra förebild

Som ledare är du en förebild och representant för den kultur som råder på arbetsplatsen. Därför måste du vara uppmärksam på ditt beteende och kommunikation.

Rusar du runt i korridorerna? Skippar du ofta lunch? Pratar du sällan eller aldrig om dina misstag eller svagheter? Skickar du mejl till dina anställda på kvällen?

Gå före med ett gott exempel och visa genom ditt beteende att du tar trivsel och en god arbetsmiljö på allvar.

De 6 vägarna till välmående

Forskning från Nationellt orskningscentrum för arbetsmiljö pekar på att det finns 6 faktorer som är avgörande för den psykiska arbetsmiljön. Även om dessa faktorer är gemensamma för de flesta människor kan varje anställd uppleva dem på olika sätt – därför kallas de "de 6 vägarna till välmående".

Därför bör du i dina diskussioner med anställda utforska hur varje väg upplevs individuellt, vad som är viktigast och diskutera möjligheter till förbättringar.

1. PÅVERKAN

Vilket typ av inflytande har den anställde på sina arbetsvillkor? Och vilket typ av inflytande är viktigt för dem? Inflytande över arbetsuppgifter? Arbetstimmar? Samarbetsrelationer?

2. MENING

Vad bidrar till medarbetarens känsla av meningsfullhet? Är det företagets samhällsbidrag? Yrkesstoltheten att leverera hög kvalitet? De kollegiala relationerna?

3. FÖRUTSÄGBARHET

I vilken utsträckning upplever medarbetaren att få information om relevanta ärenden vid lämpliga tidpunkter? Är företagets riktning tydlig för den anställde? Och kan medarbetaren se sin egen roll i resan?

4. STÖD

Hur upplever medarbetaren praktiskt stöd från kollegor och dig som ledare? Vem kan den anställde vända sig till? Vem kan medarbetaren prata med om det uppstår frustrationer hos kollegor, kunder eller dig som ledare?

5. ERKÄNNANDE

Upplever den anställde tillräckligt erkännande för sin insats? Finns det källor till erkännande som är viktigare än andra? Kollegor, kunder eller du som ledare?

6. KRAV

Hur uppfattas balansen mellan arbetskrav och de resurser som den anställde har? Vilka yttre krav finns och vilka krav ställer medarbetaren på sig själv?

Behöver du ytterligare vägledning?

Att samråda med en AS3-ledarskapskonsult ingår i ditt företags prenumeration på EVI:s trivselmätning.

Skriv direkt till trivselradgivare@as3.se - så tar vi kontakt med dig.

Skicka ett mail