Hur man upptäcker symtom på stress
För att förhindra långvariga episoder av stress är det viktigt för dig som ledare att känna igen symptomen. Här är en översikt över de vanligaste tecknen på bristande välbefinnande och stress som du behöver ha koll på hos dina anställda.
Vad kan leda till att man misslyckas med att trivas?
Det kan finnas många orsaker till missnöje, såsom psykiskt välbefinnande, den fysiska arbetsmiljön, samt en individs hälsotillstånd och personliga liv.
Våra 30 års erfarenhet av välmåendearbete visar tydligt att vi som människor behöver uppleva en balans mellan de krav vi ställs inför och de resurser som finns tillgängliga för oss – både i vårt privatliv och i vårt arbete.
Som ledare ansvarar du för att vara uppmärksam på och utreda varje individs balans mellan arbete och privatliv. Krav kan vara interna krav som individer ställer på sig själva (som ambitionsnivåer), men också externa krav som uppfattas från organisationen, ledaren eller kollegorna (som KPI:er).
Resurser kan omfatta interna resurser, såsom färdigheter, fysiska förmågor och individens övergripande välbefinnande. Externa resurser är de vi kan lita på, såsom sociala gemenskaper, verktyg eller IT-system.
Vad är stress?
Det är viktigt att skilja på kortvarig och långvarig stress. Kortvarig stress är ett naturligt tillstånd som gör att vi kan reagera och reagera på lämpligt sätt i specifika situationer – till exempel när vi behöver prestera extra under ett sportevenemang eller hålla en deadline på jobbet.
Långvarig stress är ett oönskat individuellt tillstånd som vanligtvis kvarstår i veckor eller månader. Långvarig stress är en riskfaktor för hälsan och kan leda till sjukdom.
Som ledare är det avgörande att vara medveten om både dina egna tidiga stresssymtom och dina medarbetares varningssignaler – för att kunna reagera i tid och förhindra att det utvecklas till långvarig stress.
Stresssymtom kan visa sig inom tre områden: det fysiologiska, det psykologiska och det beteendemässiga.
Checklista: Vad du bör se upp med som ledare
Nedan hittar du exempel på stresssymtom som din medarbetare kan uppleva eller har berättat om. Som ledare är det särskilt viktigt att vara uppmärksam på förändringar i beteende. Har du till exempel märkt att din medarbetare upprepade gånger har dragit sig ur lunchen, inte presterar som vanligt eller uppvisar ett annat humör än vanligt?
Tumregeln är att ju större beteendeförändringar är under en längre period, desto högre är risken att utveckla stress. Därför är det viktigt för dig att känna din medarbetare väl.
Beteendesymtom
- Sömnproblem, som dålig och orolig sömn
- Minskad prestationsförmåga
- Obeslutsamhet och svårighet att prioritera
- Ökad användning av stimulantia som socker, kaffe eller alkohol
Psykologiska symtom
- Brist på intresse för hobbyer och aktiviteter
- Trötthet under dagen
- Minnes- och koncentrationsproblem – även i enkla samtal
- Humörsvängningar, såsom irritabilitet, aggression eller nedstämdhet
Fysiska symtom
- Hjärtklappning även när man sitter still
- Inre rastlöshet i kroppen
- Svettas som svar på "ofarliga" situationer
- Ihållande eller frekvent huvudvärk
Letar du efter mer information?
Behöver du ytterligare vägledning?
Att samråda med en AS3-ledarskapskonsult ingår i ditt företags prenumeration på EVI:s trivselmätning.
Skriv direkt till trivselradgivare@as3.se - så tar vi kontakt med dig.