Förstå de tre typerna av stressprogressioner
Från din egen erfarenhet av ledarskap vet du kanske redan att stressutvecklingen kan utvecklas på olika sätt. Kanske från dina anställda eller till och med från dig själv? Här får du insikt i de tre vanligaste typerna av stressprogressioner enligt forskning.
Den plötsliga stressprogressionen
Vissa individer upplever en total oförmåga att fungera, en konstant lust att gråta eller beskriver det som ett slags sammanbrott. Det kommer som en stor överraskning för både kollegor, chefen, och personen själv – ingen såg det komma.
Den anställde är inte medveten om problemet och känner helt enkelt inte igen symptomen. Därför har medarbetaren inte diskuterat det med någon på vägen, varken chef eller kollegor.
Den anställde förnekar symtomen eller känslorna för att de är skamliga, oförenliga med sin självuppfattning och/eller för att de inte kan hantera de potentiella konsekvenserna av att bli sjukskriven.
Den anställde uppfattar att arbetsplatskulturen inte tillåter att hantera stress, och att det definieras som ett tecken på svaghet. Som ett resultat kommer de att göra allt för att undvika att bli kategoriserade på det sättet.
Den gradvisa insättande stressprogressionen
För vissa anställda smyger sig stresssymptomen långsamt in. Till en början försöker medarbetaren arbeta sig ur situationen.
Chefen eller kollegorna kanske inte blir kontaktade eftersom medarbetaren kan vara osäker på om det är deras egen bristande kompetens som är problemet. Tankar som 'Jag borde kunna hantera det här', 'Är det något fel på mig?' och "Varför reagerar jag så här?" sysselsätter vanligtvis den anställdes sinne.
Det kan dock också involvera relationen ledare-anställd. Till exempel, om medarbetaren inte känner sig bekväm med att närma sig chefen, kanske de inte söker hjälp med att hantera utmaningarna.
Tecken på denna typ av stressreaktion inkluderar vanligtvis en gradvis minskning av medarbetarens energi, humör och engagemang i teamet över tid. Alternativt kan medarbetaren börja glömma möten, inte slutföra uppgifter i tid, göra misstag, ta längre tid att slutföra uppgifter, arbeta övertid, bli irriterad och kanske uppleva ökad frånvaro.
Den eskalerade stressprogressionen
Denna utveckling kännetecknas av att medarbetaren snabbt och exakt kan identifiera specifika arbetsförhållanden som orsak till problemet.
Det finns ingen tvekan om vad som är fel, och medarbetaren tvivlar inte på om det är något fel på dem.
I denna progression har medarbetaren ofta samtal med chefen om problemet som inte har lett till handling. Problemet blir mer och mer akut och medarbetaren känner att de kämpar förgäves. Ilska och frustration börjar ta mer plats.
Tecken på denna stressutveckling kan inkludera att medarbetaren ofta vänder sig till dig med frågor som de uppfattar som betungande. Det kan finnas frustration och otålighet, eller så kan medarbetaren verka ledsen och uppgiven i sin attityd och kommunikation.
Letar du efter mer information?
Behöver du ytterligare vägledning?
Att samråda med en AS3-ledarskapskonsult ingår i ditt företags prenumeration på EVI:s trivselmätning.
Skriv direkt till trivselradgivare@as3.se - så tar vi kontakt med dig.